Spring naar inhoud

Groen, groener, groenst: duurzaamheid op Noorderzon

Noorderzon laat zien dat cultuur en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Al sinds 2009 werken we aan een groener, eerlijker en schoner evenement. In aanloop naar de 35e editie maken we de balans op: van groene energie tot hergebruik van afval, van elektrische voertuigen tot sociale inclusie – duurzaamheid zit in de vezels van de organisatie.

© Niels Knelis

Van afvalscheiding naar structureel beleid
Wat begon met het scheiden van afval en het terugdringen van plastic, is uitgegroeid tot een breed en samenhangend duurzaamheidsbeleid. Dit beleid omvat energiegebruik, afvalverwerking, mobiliteit, voeding, communicatie en sociale gelijkheid. De aanpak is nuchter en praktisch: elk jaar een beetje beter.

Een concreet voorbeeld is de samenwerking met ReFood. Keukenresten en organisch afval van cateraars worden ingezameld en omgezet in biogas en natuurlijke meststof. Tegelijkertijd helpt Noorderzon het publiek om beter afval te scheiden, met heldere borden, afvalhosts en duidelijke gedragsregels.

Groene stroom en slimme verlichting
In 2025 draait minstens 80% van het festival op vaste, groene netstroom. Als back-up zet Noorderzon nieuwe generatie aggregaten in op HVO 100 (biodiesel), die stiller en veel minder vervuilend zijn dan traditionele diesel. Ook het lichtplan is inmiddels voor het overgrote deel overgestapt op energiezuinige LED-verlichting: ruim drie kilometer kabel verlicht het Noorderplantsoen zuinig en sfeervol.

Elektrisch en papierloos produceren
Het vervoeren van artiesten gebeurt al volledig elektrisch. Interne logistiek volgt: Gators worden in 2025 elektrisch. Bovendien wordt er zo veel mogelijk digitaal gewerkt – onder andere met tablets in plaats van papieren draaiboeken.

Crewshirts met een verhaal
De crew van Noorderzon draagt kleding van biologisch katoen, geproduceerd met zonne- en windenergie. De shirts zijn volledig klimaatneutraal en mogen door vrijwilligers worden gehouden. Wie terugkomt, draagt hetzelfde shirt opnieuw – met ieder jaar een nieuw grafisch element toegevoegd, ontstaat zo een persoonlijke collectie.

Circulaire en unieke merchandise
Sinds dit jaar is er geen nieuwe Noorderzonkleding te koop: bezoekers nemen zelf kleding mee of kopen een tweedehands item, aangeboden door Tien, en laten daar ter plekke op het festival een Noorderzon-element op drukken. Zo heeft elke bezoeker een uniek item. Oude festivalmaterialen krijgen een tweede leven: banieren worden tassen en er is circulair aanbod van gerecycled textiel in samenwerking met Nais/WerkPro.

Duurzaam denken = sociaal denken
Duurzaamheid betekent bij Noorderzon ook: iedereen moet kunnen meedoen. Via initiatieven als Geef een Toegift en samenwerkingen met onder andere de Voedselbank kunnen mensen met een krappe beurs of vluchtelingenachtergrond gratis het festival bezoeken. Daarnaast houdt Noorderzon de ticketprijzen laag, biedt het een groot gratis programma en werkt het actief samen met scholen, instellingen en vrijwilligersorganisaties in de stad.

Samen voor een duurzame festivaltoekomst
Noorderzon ziet zichzelf als duurzame proeftuin. Via het platform GROENN, dat het festival in 2022 mede oprichtte, werkt het samen met andere Groningse evenementen aan verduurzaming. En ook internationaal kijkt het verder: via het European Festivals Forest helpt Noorderzon bij het aanplanten van een gezamenlijk bos in IJsland, als vorm van CO₂-compensatie.

Vooruitblik
Het uiteindelijke doel? Een volledig fossielvrij, circulair en sociaal verantwoord festival. Geen wegwerpplastic, geen brandstofaggregaten en geen drempels. Die ambitie is groot – maar haalbaar, als we het samen doen.

Meer weten?
Tijdens het festival zijn er op meerdere plekken verhalen en uitleg te vinden over de duurzame keuzes van Noorderzon. Wie vragen heeft of ideeën wil delen, is van harte welkom. Kijk op deze pagina voor meer informatie.