Spring naar inhoud

Hoe sociaal zijn onze ‘sociale kanalen’ nog?

We gaan voorlopig door met het gebruik van Instagram en Facebook en dit is waarom

Het is veel in het nieuws: de invloed van de grote sociale techbedrijven op onze maatschappij en het politieke landschap. Na het nieuws dat Meta, het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp, aankondigde te stoppen met factchecken, en de openlijke steun van meerdere techmiljardairs aan Donald Trump in de Verenigde Staten, is er veel over te doen. En ook wij zijn er al een tijdje mee aan het worstelen.  

© Daniek Snijder

Noorderzon is een festival midden in de maatschappij, we hebben een programma dat juist gaat over wat er speelt om ons heen en we zijn niet bang daar stelling in te nemen. We maken bewuste keuzes, geven graag hoop en zijn kritisch op onszelf en de wereld. Dit doen we ook met het kiezen van sociale kanalen waarop we actief zijn, iets wat we altijd evalueren. 

Het is dus een dilemma: enerzijds willen we werken op eerlijke kanalen, maar anderzijds hebben we het succes van diezelfde kanalen ook nodig voor ons bereik en het promoten van ons festival en het vertellen van onze verhalen. 

Vorig jaar zijn we gestopt met X, het platform van Elon Musk. Dit hebben we gedaan omdat we niet langer achter het platform en haar koers staan. We hebben een aantal jaren geleden ook de afweging gemaakt om niet actief te worden op TikTok vanwege de privacywetgeving, een relatief makkelijke keuze: we zaten er nog niet op – en hebben andere kanalen met een goed bereik. 

Het ligt anders bij de kanalen van Meta: Instagram en Facebook hebben we vooralsnog nodig als onderdeel van onze marketingstrategie. Om ons festival en programma bekend te maken onder zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen en om op een laagdrempelige manier benaderbaar te zijn. Er zijn inmiddels nieuwe, alternatieve platforms, maar die hebben helaas nog niet het gewenste bereik/succes. Ook daar worstelen we mee: want als niet iedereen overgaat – verandert er natuurlijk nooit iets. 

Dit is een voorlopig besluit en wie weet maken we later een andere keuze. We zijn benieuwd hoe jij hierover denkt! 

Stuur ons vooral een berichtje naar info@noorderzon.nl of via onze socials @noorderzonnl met jouw bevindingen. Wil je ons ondertussen ergens anders volgen dan op bovengenoemde platforms? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via deze link.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Noorderlicht organiseert op 13 maart een avond hierover: Helpdesk: Social Socials