Spring naar inhoud

Citaten

Noorderzon 2024 in de pers

Internationaal theaterfestival Noorderzon in Groningen biedt ieder jaar makers van divers pluimage een podium. Deze editie gaf de weer gelegenheid te zien wat voor mooi en bijzonder theater er buiten Nederland wordt gemaakt. 
- Ron Rijghard, NRC,  25 augustus 2024   

Catarina is een goede illustratie van kracht van de internationale Noorderzon-programmering. Die is bovendien heel breed, blijkt op de openingsavond, met uitgebeend Argentijns teksttheater naast romantisch Canadees hedendaags circus. 
- Ron Rijghard, NRC, 25 augustus 2024  

'De man die de radicaal-rechtse speech uitspreekt, is dit keer de man die ontvoerd is en voorbestemd is gedood te worden. Ruim twee uur lang zien we hem alleen als bange, wanhopige gijzelaar. Dankzij het nichtje komt hij vrij. En slaat aan het speechen. Haar keuze is een keuze voor geweldloze rede, waarvan het effect meteen zichtbaar en voelbaar is. Dat is knap gedaan van Rodrigues.'  
- Ron Rijghard, NRC over Tiago Rodrigues. 25 augustus 2024 ★★★★★  

Het jonge Canadese gezelschap People Watching frappeert in Play Dead met hun speelse, bijna frivole benadering van hun imposante acrobatische kunsten. 
- Ron Rijghard, NRC over People Watching, 25 augustus 2024 ★★★★ 
 
'In deze voorstelling uit 2020 legt hij haarfijn de vinger op de actuele vraag hoe medeplichtig wij zijn aan de opkomst van extreem-rechts in Europa. Rodrigues deelt een linkse directe uit. Geen wonder dat toeschouwers kapot zijn. En niet alleen door de flinke inspanning die het kost om de boventiteling te volgen. De behoefte aan napraten is groot. Daarmee is Catarina and the Beauty of Killing Fascists een gedroomde festivalvoorstelling.' 
- Annette Embrechts, De Volkskrant over Tiago Rodrigues, 26 augustus 2024 ★★★★★  

De behoefte aan napraten is groot bij het publiek na Catarina and the Beauty of Killing Fascists: een gedroomde festivalvoorstelling. 
- Annette Embrechts, De Volkskrant over Tiago Rodrigues, 26 augustus 2024 ★★★★★  

Deze bewerking van Anton Tsjechovs veel gespeelde drama is fantastisch luistergenot. De vrouwen maken van de belangrijkste rollen zinderende personages van vlees en bloed. 
- Annette Embrechts, De Volkskrant over Guillermo Cacace, 26 augustus 2024 ★★★★  

Zes topgetrainde performers halen onvoorstelbaar elastische capriolen uit rond het meubilair van een dinersalon. Jonglerend met elkaars lijven, draaiende borden, lege flessen en gordijnen geven ze een haarfijne, verstilde analyse van menselijk gedrag. Ook hier weer: onvervulde verlangens. Niets leuker op een festival dan ‘mensen kijken’, diep in hun ziel. 
- Annette Embrechts, De Volkskrant over People Watching, 26 augustus 2024 ★★★★ 

De Australische groep, vaste gast op het festival, presenteert vijf kwartier onvervalst spektakel, maar biedt tegelijkertijd een boeiende reflectie op dat pure amusement.
- Sander Janssens, De Volkskrant over Gravity & Othery Myths, 30 augustus 2024 ★★★★ 

Zo komen geschiedenis, politiek en kunst op indringende wijze samen, in een intelligent werk waarin na Hampton, ook de toeschouwer zelf een reis aflegt.
- Sander Janssens, De Volkskrant over Ant Hampton, 1 september 2024 ★★★★ 

Play Dead is namelijk niet alleen een uiteenzetting van hoe complex intimiteit is door de vele verschillende vormen die het kan aannemen, maar ook vooral een prachtig visueel schouwspel van wat die complexiteit en onvoorspelbaarheid doen met ons als mens. 
- Nigel Onwuachu, De Theaterkrant over People Watching, 26 augustus 2024 

Vanaf het begin van Ring lijkt de spiegeltent waarin de voorstelling zich afspeelt gemaakt voor deze show. Het publiek op festival Noorderzon zit rond de cirkelvormige dansvloer, waar acht dansers zich voortdurend in een kring bewegen. De voorstelling van de Finse choreograaf Jenna Jalonen is het mooist wanneer de performers oneindig met elkaar verbonden lijken door die vorm. 
-Mina Etemad, De Theaterkrant over Jenna Jalonen/SUB.LAB.PRO, 25 augustus 2024 

Razendknap aan de voorstelling is dat het toch tamelijk onwaarschijnlijke uitgangspunt volstrekt geloofwaardig wordt gepresenteerd. Met de nodige verwijzingen naar Tsjechov (de familie in een landhuis) en vooral Brecht (een van de Catarina’s strooit kwistig met zijn aforismen) wordt diepgrondig onderzocht wat de rol is van geweld. Valt geweld te rechtvaardigen? Kan geweld ooit leiden tot een betere samenleving? Zo ja, zijn er bepaalde voorwaarden waaraan moet worden voldaan? 
-Luuk Verpaalen, De Theaterkrant over Tiago Rodrigues, 24 augustus 2024 
 
Het is een plezier om te kijken naar wat allemaal mogelijk is met die simpele ingreep: een muur met gaten waar maar één ledemaat tegelijk doorheen past. 
-Wietse Leenders, De Theaterkrant over Leonardo Manzan, 24 augustus 2024 

De stijl van de tekst (van regisseur Andrej Nosov) is summier, de vertelling precies en de toon laconiek, precies goed. 
-Wietse Leenders over Heartefact, De Theaterkrant, 24 augustus 2024 

Het is adembenemend om te zien hoe de actrices aan tafel, midden tussen het publiek, deze karakters verbeelden. Uiterst secuur in hun expressie, hartverscheurend in hun wanhoop. Smachtende blikken, voelbare machteloosheid. Er wordt geschreeuwd of gefluisterd, er vallen van betekenis zwangere stiltes, je ziet de tranen biggelen. 

Ontdaan van alle theatrale opsmuk is Gaviota in de eerste plaats een hartstochtelijke ode aan het acteren. 
- Luuk Verpaalen, De Theaterkrant over Guillermo Cacace, 23 augustus 2024 
 
Neem Catarina and >span class="NormalTextRun SCXW41867272 BCX2"> beauty of killing fascists van regisseur Tiago Rodrigues, de directeur van het grote jaarlijkse theaterfestival in Avignon. De slottirade in die voorstelling van een juist niet vermoorde extreemrechtse politicus, na een subliem gespeelde familietwist over het lot van deze man, klapte er zo hard in dat een bezoeker boe-roepend de zaal verliet. Het theater werd hem kennelijk te echt. 
-Eric Nederkoorn, Dagblad van het Noorden over Tiago Rodrigues, 27 augustus 2024 

En zie Play Dead van het Canadese gezelschap People Watching: een even sensationele als wonderschone doorbraak in de samensmelting van acrobatiek en dans. Volkomen nieuw, haast gekmakend goed. Mag dit zestal nog eens terugkomen? 
-Eric Nederkoorn, Dagblad van het Noorden over People Watching, 27 augustus 2024 

Cacace toont op Noorderzon hoe je een Tsjechov op briljante wijze naar de essentie kunt terugbrengen ★★★★★ 
-Eric Nederkoorn, Dagblad van het Noorden, 23 augustus 2024 

Het mag dan misschien wat overdadig zijn allemaal, de verhalen zijn stuk voor stuk prachtig. (...) Het grote verbindende thema in al die verhalen is identiteit. Wie zijn wij als we een masker dragen? Of dragen we misschien permanent een masker? Is een pseudoniem een masker? En make-up? Umpierrez geeft ons genoeg om op te kauwen. 
-Luuk Verpaalen, De Theaterkrant over Matias Umpierrez, 28 augustus 2024 

Gravity & Other Myths zoekt met geniale acrobatiek naar de grens van wat kan om ons te plezieren ★★★★★  
- Eric Nederkoorn, Dagblad van het Noorden over Gravity & Other Myths, 29 augustus 2024 

Een intrigerende voorstelling in een volstrekt eigen dansidioom. 
- Javier López Piñón, De Theaterkrant over Yang Zhen, 30 augustus 2024 

De groepsdansen bevatten naast soli ook zeer aanstekelijke duetten waarbij de dansers elkaar spiegelen of schaduwen of synchroon combinaties uitvoeren. Opvallend is hoe de dansers elk voor zich, voor hun eigen plezier lijken te dansen en ze tegelijkertijd ook met elkaar dansen, alsof ze de nodige energie en fantasie aan elkaar doorgeven. 
- Javier López Piñón, De Theaterkrant over Jeremy Nedd & Impilo Mapantsula, 29 augustus 2024 
 
De voorstelling stelt vragen over authenticiteit, zoekt de grenzen van comedy op en becommentarieert de hedendaagse individualisering. En passant wordt de internetcultuur op de hak genomen. 
- Luuk Verpaalen, De Theaterkrant over Peter and Julia | while you were partying, 28 augustus 2024

Palestijnse regisseur Bashar Murkus schreef één groot rollenspel met welhaast therapeutische lading
- Javier López Piñón, De Theaterkrant over Khashabi Theatre, 2 september 2024

Noorderzon slaagt er regelmatig in voorstellingen te programmeren die uniek genoemd mogen worden: een vertelvoorstelling in deze vorm zul je in het Nederlands taalgebied niet vaak tegenkomen.
- Javier López Piñón, De Theaterkrant over Guillermo Calderon, 2 september 2024

Het verhaal meandert in een razend tempo de waanzinnigste kanten op en de acteurs leveren hun aandeel met minimale hulpmiddelen: alles staat in dienst van de vertelling, dat is de ronkende motor van deze voorstelling. De amusante groteske wendingen doen het publiek reageren van grinnik tot schaterlach.
- Javier López Piñón, De Theaterkrant over Guillermo Calderon, 2 september 2024