Spring naar inhoud

Kunst als desinformatie - Denken door kunst #1

Cees Zweistra & Jonas Staal i.s.m. Arts in Society/RUG

Er bestaan nogal wat waarheden tegenwoordig. Een steeds groter aantal ‘waarheidszoekers’ vindt elkaar in theorieën die losgezongen lijken van wat voor de meeste mensen ‘echt’ is. Maar in hoeverre verschillen complottheorieën eigenlijk van de realiteiten die kunstenaars ons soms voorschotelen?

Entree
€ 5,-
Duur
70 minuten
Taal
Nederlands gesproken
Toegankelijkheid
Meer info
Bekijk tijden
© Jan Westerhof

Alternatieve werelden in complottheorieën en kunst

Er bestaan nogal wat waarheden tegenwoordig. Een steeds groter aantal ‘waarheidszoekers’ vindt elkaar in theorieën die losgezongen lijken van wat voor de meeste mensen ‘echt’ is. Maar in hoeverre verschillen complottheorieën eigenlijk van de realiteiten die kunstenaars ons soms voorschotelen? Zijn de alternatieve werelden in beide gevallen niet een particuliere weergave van De Schepper erachter? Kunstenaars zijn vaak juist op zoek naar vervreemding, naar ontregeling van de wereld die we als echt beschouwen. En al kan kunst ook een vorm van desinformatie zijn - een alternative fact, zo je wilt - we accepteren de eigen werkelijkheid van de artiest zonder mokken.

Speeldata

Zondag 21 augustus

Beschikbare tijden

21:00
Cees Zweistra
Jonas Staal

Over de artiest

Cees Zweistra (1986) studeerde wijsbegeerte en rechten in Utrecht en Londen. In 2019 promoveerde hij aan de TU-Delft op een proefschrift over de relatie tussen empathie en technologie. In 2020 volgde een boek over de relatie tussen eenzaamheid en technologie onder de titel Verkeerd Verbonden. In 2021 publiceerde hij het boek Waarheidszoekers over de relatie tussen technologie en complotdenken. Cees is als universitair docent verbonden aan de Erasmus Universiteit. Zijn onderzoek bevindt zich op het snijvlak van ethiek, recht en technologie.

Jonas Staal (1981) is beeldend kunstenaar en werkt en woont in Rotterdam en Athene. Hij studeerde monumentale kunst in Enschede en Boston en voltooide een promotie over hedendaagse propagandakunst aan de Universiteit Leiden. Zijn artistieke werk houdt zich bezig met de relatie tussen kunst, propaganda en democratie. Het neemt de vorm aan van interventies in de openbare ruimte, maar ook van tentoonstellingen, performances, publicaties en lezingen, en is getoond op een groot aantal locaties over de hele wereld. Staal is oprichter van de New Unions-campagne (2016-2019) en de artistieke en politieke organisatie New World Summit (2012-). Met Florian Malzacher leidt hij het utopische trainingskamp Training for the Future (2018-) en samen met advocaat Radha D’Souza stichtte hij de Court for Intergenerational Climate Crimes (2021-). Hij publiceerde onder meer Steve Bannon: A Propaganda Retrospective (2018) en Propaganda Art in the 21st Century (2019) en Training for the Future Handbook (2021).

Georganiseerd i.s.m. het Research Centre for Arts in Society van de Rijksuniversiteit Groningen.